الرئيسيةس .و .جبحـثالتسجيلدخول
تابعنا على فيس بوك تابعنا على تويتر
أهلا وسهلا بك في منتدى قرية بني حميل التابعة لمحافظة سوهاج ، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، و عندك استفسارات
يمكنك زيارة صفحة التعليمات
بالضغط هنا كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا اذا نسيت كلمة السر اضغط هنا




زائر الرجاء الانتباه إلى ان المتصفح الاكسبلورر يسبب مشاكل كثيرة في تصفح المنتدى ومنها مشكلة البُطء الشديد في التصفح
 
لذا انصحك باستخدام المتصفح الفايرفوكس حيث انه الافضل واسرع متصفح على الاطلاق , لتحميل المتصفح اضغط هنـــــا





العضو المميز المشرف المميز الموضوع المميز القسم المميز



ابو منار
ايمن التمن
أعلام من بني حميل
المنتدى الإسلامي
 نُرحب بالعضو(ة) الجديد(ة) ( embabi ) وندعوة  للضغط هُنا 
المواضيع الأخيرة
KGO900GGFX فرن كلوجمان فرن غاز بلت ان 90 سم 91 لتر  الخميس ديسمبر 01, 2016 12:11 pm من طرف شيرى رى         افضل شركة كشف تسربات المياه عزل مائي وحرارى للاسطح والخزانات   الخميس ديسمبر 01, 2016 1:06 am من طرف rogina         KT905X مسطح كلوجمان بلت ان غاز أستانلس ستيل فى زجاج اسود 90 سم 5 شعلات  الإثنين نوفمبر 28, 2016 1:46 pm من طرف شيرى رى         الشيخ ياسين التهامى حفله بنجا 2013 اهوا الوجوه  الجمعة أكتوبر 21, 2016 2:59 pm من طرف ابو يحيي         فيلم الــقــفـــص 2016 مترجم كامل حصريا الاكشن والقتال المنتظر بشدة  الجمعة أكتوبر 21, 2016 2:58 pm من طرف ابو يحيي         ليلة عمي الشيخ محمد ابوالوفا عاشور العارف بالله ساقلته محافظه سوهاج3  الجمعة أكتوبر 21, 2016 2:24 pm من طرف ابو يحيي         شركة كشف تسربات المياه بدون تكسير عزل مائي وحرارى  الإثنين أكتوبر 17, 2016 6:37 pm من طرف عصام بدر         فيلم Total Reality (1997) كامل - Full Movie  الإثنين أكتوبر 17, 2016 5:18 pm من طرف ridarifay         الشيخ ياسين التهامى مولد الشيخ ابو شامه فاولجه ساقلته سوهاج ج1  السبت أكتوبر 15, 2016 12:30 pm من طرف ابو يحيي         الشيخ احمد بعزق شريط مالك الملك كامل  السبت أكتوبر 15, 2016 12:51 am من طرف ridarifay         الشيخ ياسين التهامى مولد الشيخ ابو شامه فاولجه ساقلته سوهاج ج2  السبت أكتوبر 15, 2016 12:48 am من طرف ridarifay         شفاط مطبخ المانى شفاطات كلوجمان الالمانية شفاطات بوتاجاز 90 سم  الإثنين أكتوبر 03, 2016 1:08 pm من طرف شيرى رى         بوتاجاز بلت ان غاز أستانلس ستيل 60 سم كود AS5275  الإثنين سبتمبر 19, 2016 12:42 pm من طرف شيرى رى         فرن كلوجمان اندرويد فرن كهرباء بلت ان 60 سم 12 وظيفة 72 لتر KO610ICX  الأحد سبتمبر 04, 2016 12:16 pm من طرف شيرى رى         شفاط مطبخ هرمى ماركة سيلفرلاين 90 سم 5 سرعات قوة شفط 750م3/س  الخميس سبتمبر 01, 2016 12:19 pm من طرف شيرى رى        

...... | 
 

تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط

.."https://i35.servimg.com/u/f35/14/75/40/08/notifi11.gif">
كاتب الموضوعرسالة
 ~|| معلومات العضو ||~
المتر عضو ماسيعضو ماسي
~|| بيانات العضو ||~
الجنس : ذكر
العمر : 30
الموطن : مصر
تاريخ التسجيل : 04/09/2010
عدد المساهمات : 2528
  

تاريخ كتابة المُساهمة السبت ديسمبر 18, 2010 3:00 am      

تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اخواني في الله

المرة دي الموضوع اللي هكتبه موضوع الكلام كتر فيه اوي
وفيه بعض الناس مش عارفين يروحوا فين
يسمعوا كلام مين
فحبيت أوضح الموضوع وهو حكم اللحية بأسلوب علمي أصولي وسهل وإن شاء الله كل الاخوة هنا تفهمه

الاول قبل ما أشرح الموضوع
اللي بنسمعه في حكم اللحية هو يا اما هي واجب أو فرض أو سنة
عايزين الاول نعرف الفرق بين ال3 كلمات دول

الفرض والواجب : هو الشئ الذي إذا فعلته تثاب عليه وإن لم تفعله عوقبت علي تركه
السنه أو المستحب : هو ما يثاب علي فعله ولا يعاقب علي تركه

طب فيه فرق بين الواجب والفرض؟
لا ما فيش فرق عند الجمهور إلا عند الحنفيه
والفرق بينهم عند الحنفية ما يهمناش أوي كناس عاديين مش علماء
لأن الفرق بينهم بيكون في الثبوت
يعني لو الحكم ثابت بدليل قطعي الثبوت ( يعني آية أو حديث متواتر ) يبقي فرض عند الحنفيه
ولو الحكم ثابت بدليل غير قطعي الثبوت ( يعني حديث آحاد ) يبقي واجب
هو ده بس الفرق
لكن من ناحية الثواب والعقاب هو هو

ندخل بقي في الموضوع

الحديث اللي مشهور أوي في موضوع اللحية هو الحديث اللي رواه البخاري ومسلم
قال رسول الله صلي الله عليه وسلم ( خالفوا المشركين . أحفوا الشوارب وأوفروا اللحي )
والحديث ده فيه أحاديث زيه كتير اوي في المعني ومن طرق كتير اوي

المهم

نستنتج ايه من الحديث ده؟

فيه قاعدة بتقول :
الأمر للوجوب ما لم تأت قرينة تصرفه عن الوجوب

يعني ايه ؟
يعني لو ورد في حديث أو آيه أمر من الله أو من رسوله صلي الله عليه وسلم يبقي الامر ده فرض ولازم كل مسلم يعمله وإلا هيتعاقب إلا لو فيه دليل تاني بيخفف من الحكم من الوجوب الي اي شئ تاني


و القاعدة دي هي مذهب الائمة الاربعه
طب ايه الدليل علي كده؟
قال النبي صلي الله عليه وسلم
( لولا أن أشق على أمتي، أو على الناس لأمرتهم بالسواك مع كل صلاة ) رواه البخاري
فلو كان أمر النبي صلي الله عليه وسلم معناه الاستحباب بس يبقي السواك مفيهوش مشقة لو كان النبي صلي الله عليه وسلم أمر بيه
لأنك لو تركت المستحب مش مشكلة
وضحت كده؟

طب حديثنا ده ايه نظامه

زي ما احنا شايفين قول النبي
( أوفروا و أحفوا ) فده أمر في الحديث يبقي الامر للوجوب

كذلك فيه أمر تاني وهو (خالفوا) ولا شك أن مخالفة المشركين واجبة في الحديث ده لأن مفيش دليل تاني يصرف المخالفة في الحديث ده عن الوجوب
والنبي قال في الحديث ده أن توفير اللحية فيه مخالفة للمشركين
وفيه قاعدة تاني بتقول ( الوسائل لها أحكام المقاصد )
والمقصد هو مخالفة المشركين
والوسيلة هي اطلاق اللحية
وبما أن المخالفة واجبة يبقي اطلاق اللحية واجب

توهتوا ولا لسه؟

طب يا تري فيه قرينه في الموضوع ؟
لا مفيش خالص وهتشوفوا دلوقتي في الرد علي المخالفين

كده يبقي احنا عرفنا ان إطلاق اللحية واجب

طب المخالفين بيقولوا ايه بقي؟

1- بيستدلوا بحديث سنن الفطرة

والحديث ده في الحقيقة مفيهوش أي نوع من الاستدلال
مش معني أن النبي صلي الله عليه وسلم قال أن الحاجات دي سنن يبقي معناها معني السنة عند الفقهاء
لأن المصطلحات دي ( سنة ومستحب وفرض وواجب ........ الخ ) ظهرت بعد موت النبي صلي الله عليه وسلم بفترة طويلة
غير كده
فيه بعض الحاجات في الحديث ده واجبة
زي مثلا الختان بالنسبة للرجال معظم العلماء من السلف والخلف قالوا انه واجب في حق الرجال ومختلف فيه في حق النساء بين الاستحباب والوجوب

يبقي الحديث مش بيدل علي ان الحاجات دي مجرد مستحبات بل منها واجب

2- بيستدلوا برضه بحديث النبي صلي الله عليه وسلم اللي رواه البخاري وهو
(إن اليهود والنصارى لا يصبغون، فخالفوهم)

اللي يبص علي الحديث ده يلاقيه فعلا مشابه للحديث بتاع اللحية اوي
طب ايه الرد ؟
الرد هو أن فيه قرينه في الحكم
وهو أن بعض الصحابة كانوا مش بيصبغوا معني كده ان الصحابة فهموا الامر ده علي انه مش للوجوب
ورأي الصحابي من الادلة الشرعية في أصول الفقه

باقي شبهة واحدة وهي حلق اللحية يجوز في سبيل الدعوة
واعتقد ان الحتة دي محتاجة موضوع لوحده

أحب أقول بس في الاخر أن موضوع اللحية ده يكاد يكون فيه إجماع إلا انه ما وصلش لدرجة الاجماع
لكن ده رأي كل العلماء تقريبا إلا القليل جدا باستثناء علماء عصرنا الحالي
وده رأي الائمة الاربعه وعلماء الحديث

اعتقد أن الموضوع كده أصبح واضح جدا

جزاكم الله خيرا علي الصبر علي قراءة الموضوع





 
توقيع العضو : المتر


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

صمتي: لا يعني رضاي ...!
وصبـري:لا يعني اهمالي ..!
وابتسامتي: لا تعني قبولي .....!
وطلبـي: لا يعني حاجتي ...!
وغيابي: لا يعني غفلتي ...!
وحـذري: لا يعني خوفي ....!
وسؤالي: لا يعني جهلي ......!
وخطئي: لا يعني غبائي ....!
وتسامحي: لا يعني عجزي ..!

معظمها جسور .... أعبرها لأصل إلى القمه


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 ~|| معلومات العضو ||~
ايمن التمن المراقب العامالمراقب العام
~|| بيانات العضو ||~
الجنس : ذكر
العمر : 35
الموطن : بني حميل
تاريخ التسجيل : 07/05/2010
عدد المساهمات : 9501
  

تاريخ كتابة المُساهمة السبت ديسمبر 18, 2010 3:16 am      

رد: تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط

جزاك اله خيرا




 
توقيع العضو : ايمن التمن


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 ~|| معلومات العضو ||~
حميلي دوت com
~|| بيانات العضو ||~
الجنس : ذكر
العمر : 30
الموطن : مصر
تاريخ التسجيل : 04/10/2010
عدد المساهمات : 91
  

تاريخ كتابة المُساهمة السبت ديسمبر 18, 2010 10:37 am      

رد: تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط

جزاك الله كل خير على التوضيح
بارك الله فيك
بس قولي لو سمحت يعني نفهم من كده
ان اللحيه فرض ولا سنه
طبعاً سؤال بايخ بعض الموضوع الطويل ده





 
توقيع العضو : حميلي دوت com




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 ~|| معلومات العضو ||~
خادم السنه
~|| بيانات العضو ||~
الجنس : ذكر
العمر : 26
تاريخ التسجيل : 23/06/2010
عدد المساهمات : 987
  

تاريخ كتابة المُساهمة السبت ديسمبر 18, 2010 2:31 pm      

رد: تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط

بارك الله فيك أخي والله أنا أعتقد منذ صغري بوجوب اللحيه ولكني أول مره أفهمها بالأسلوب المبسط ده
وكمان الاسلوب ده فيه خير رد على من قال أن اللحيه سنه فانظروا أيها الاحباب الى الحكم من الكتاب والسنه لا من الطبع والعرف





 
توقيع العضو : خادم السنه


قاطعووووووه وانصرو دينكم...يرحمكم الله


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

تعالوا نشوف موضوع اللحية باسلوب علمى بسيط

..
الردود السريعة :
..
صفحة 1 من اصل 1




صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
~¤ô¦¦§¦¦ô¤~ منتديات بني حميل ~¤ô¦¦§¦¦ô¤~ :: o°°o°°o°*~.][ بني حميل - المنتدى الإسلامي ][.~* °o°°o°°o :: :: المنتدى الإسلامي العام ::-
 
 أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع ( يتم التحديث اتوماتيكيا )

شيرى رى
rogina
 
 


لا يتحمّل الموقع أيّة مسؤوليّة عن المواد الّتي يتم عرضها أو نشرها في منتديات بني حميل
ويتحمل المستخدمون بالتالي كامل المسؤولية عن كتاباتهم وإدراجاتهم   التي تخالف القوانين
أو تنتهك حقوق الملكيّة أو حقوق الآخرين أو أي طرف آخر.
إدارة المنتدى/ الزعـــــيم & أبويحيى

Loading...
© phpBBإتصل بنا | التبليغ عن محتوى مخالف